Časopis IMIDŽ
Škodlivé mobily
Výskumníci v USA zistili súvislosť medzi používaním mobilných telefónov a kvalitou spermií. Výsledkom výskumu je poznatok, že čím viac hodín trávi muž telefonovaním cez mobil, tým má nižší počet spermií a vyšší počet abnormálnych spermií. Podľa štúdie, elektromagnetická energia, ktorú mobil vydáva, môže teoreticky zničiť tkanivo tak, že ničí DNA. Zistenia sa zakladajú na výskume 361 mužov, ktorí navštívili počas jedného roka kliniku na liečbu neplodnosti. Odpovedali na otázky ohľadne používania mobilných telefónov. Čím dlhšie muži denne telefonovali, tým bola nižšia kvalita i počet spermií. Ak muž telefonuje viac ako 2 hodiny denne, hodnoty sú najnižšie.
Nezdravé faktory
Vedci tvrdia, že muži, ktorí fajčia, pijú alebo sú vystavení pesticídom v období, keď sa pokúšajú o dieťa, môžu v budúcnosti ublížiť svojmu potomkovi narodenému až o niekoľko generácií. Výskumy na zvieratách ukázali abnormality v genetických zmenách, ktoré sa preniesli o niekoľko generácií. Fajčenie, alkohol a kokaín spôsobujú zmeny v semene. Ide hlavne o neplodnosť, narodenie mŕtveho dieťaťa, zdravotné problémy v detskom veku, problémy s prostatou, nádory a ochorenie obličiek. Epidemiologické a zvieracie štúdie dokazujú, že vystavenie sa toxínom môže mať vplyv na vývoj plodu v nasledujúcich a ďalších generáciách.
Nádejná liečba
Transplantácia zdravých pečeňových buniek u myší s hemofíliou vytvára dôležitý faktor - zrážanie krvi. Práve ten chýba mužom, ktorí trpia týmto ochorením. Prelomový objav by mohol viesť k nájdeniu liečby hemofílie typu A - najčastejšiemu typu tohto ochorenia. Tri mesiace po implantovaní buniek u myší sa počet zdravých buniek zvýšil a to postačilo na vyliečenie ochorenia. Existuje viacero spôsobov ako liečiť toto ochorenie. Je to napríklad vpichnutie faktoru zrážania alebo oprava génu pomocou génovej terapie, doplnenie krvi z času na čas alebo transplantácia buniek. Nová liečba je však sľubnejšia ako všetky ostatné. Otvára to nové možnosti v liečbe tejto choroby. Treba však ešte vykonať množstvo štúdií, kým sa bude môcť liečba vyskúšať na ľuďoch.
Jeden či dva poháriky
Ak máte radi červené víno či iný alkohol, vedzte, že stačí jeden pohárik denne. To má pozitívny vplyv na srdce a zabraňuje jeho ochoreniu. Ak však popíjate viac a siahnete po druhom poháriku, jeho pozitívne účinky miznú. V Kanade sa uskutočnil výskum, kde 13 dobrovoľníkov testovalo pitie alkoholu. Po jednom poháriku sa cievy viac rozšírili a srdce nemuselo tak namáhavo pracovať. Avšak po dvoch pohárikoch sa zvýšil tep srdca, množstvo krvi, ktoré srdce muselo "prečerpať", a sympatetická aktivita nervstva. Uvedené príznaky po druhom poháriku spôsobujú vysoký krvný tlak, zlyhanie srdca a náhlu smrť. Napriek tomu, lekári neodporúčajú nikomu, aby začal konzumovať alkohol. Treba využiť iné metódy znižovania rizika ochorenia srdca, ako je napríklad cvičenie a zdravá strava.
(č)
Foto: ZAT
IMIDŽ - magazín pre zdravie, krásu, štýl, módu a rodinu