Časopis IMIDŽ
Odborníci zo Španielska a USA zistili, že pitie kávy- dve až tri šálky denne nezvyšuje riziko úmrtia u žien a ani u mužov. Naopak, kofeínová a bezkofeínová káva je podľa nich spojená s mierne zníženým rizikom úmrtia na srdcové ochorenie. Vo výskume sa použili údaje ľudí, ktorí v tom období netrpeli nádorovým ani srdcovým ochorením. Na štúdii sa zúčastnilo 84 214 žien a 41 736 mužov. Odpovedali na otázky, ktoré sa týkali pitia kávy (ako často a koľko kávy pijú), iných stravovacích návykov, fajčenia a zdravia a to každé dva až štyri roky.Výsledky boli nasledujúce:
• ženy, ktoré pili dve až tri šálky kofeínovej kávy denne, mali až o 25% nižšie riziko úmrtia na ochorenie srdca v porovnaní so ženami, ktoré kávu nepili
• ženy, ktoré pili dve až tri šálky kofeínovej kávy denne, mali tiež o 18% nižšie riziko úmrtia na iné ako nádorové alebo srdcové ochorenie ako ženy, ktoré kávu nepili
• muži, ktorí pili dve až tri šálky denne, nemali ani nižšie ani vyššie riziko úmrtia v porovnaní s mužmi, ktorí kávu nepili
• pitie bezkofeínovej kávy bolo spojené s miernym znížením rizika úmrtia na všetky ochorenia
vrátane kardiovaskulárnych
• pitie kofeínovej a bezkofeínovej kávy zaznamenalo pomerne rovnako nižšie riziko úmrtia v porovnaní s ľuďmi, ktorí kávu nepili vôbec Pravidelné pitie kávy nebolo spojené so zvýšenou úmrtnosťou ani u žien ani u mužov. Možný pozitívny vplyv pitia kávy musí byť ďalej skúmaný. Takisto aj výsledky tejto štúdie mohli byť skreslené, keďže účastníci výskumu hodnotili merania sami a takisto nie je isté, či káva spôsobila takéto výsledky alebo to bolo niečo iné, čo možno spájať s nižšou úmrtnosťou..
Očkovanie v tehotenstve
Tehotné ženy, ktoré sa dajú očkovať proti chrípke, chránia tak svoje bábätko až do šiesteho roku života. Nová štúdia v Bangladéši ukazuje, že riziko infekcie novorodeniatka sa dá značne znížiť očkovaním počas tehotenstva. Bábätká mladšie ako šesť mesiacov majú v USA najvyšší počet hospitalizácií na chrípku spomedzi detí. Preto americkí lekári odporúčajú tehotným ženám očkovanie proti chrípke, avšak robí tak len 12 až 13% z nich. Pôrodníci sú dosť pomalí v odporúčaní očkovania tehotným ženám a mnohí tvrdia, že očkovanie počas tehotenstva je nebezpečné.
Na štúdii sa zúčastnilo 340 matiek. Zistilo sa, že:
• očkovanie znižuje riziko laboratórne potvrdenej chrípky aspoň o 63%
• znižuje riziko dieťaťa a matky ochorenia dýchacieho systému s horúčkou o jednu tretinu
• zabraňuje ochoreniu dýchacieho systému s horúčkou u 14 detí a 7 matiek zo sto očkovaných
• zabraňuje riziku laboratórne potvrdenej chrípky jednej zo 16 očkovaných žien
Deti mladšie ako 6 mesiacov nemôžu byť očkované proti chrípke. Keďže na úplnú ochranu treba dve očkovania, existuje tu medzera, keď je dieťa náchylné na chrípku.
Lekári by mali motivovať tehotné ženy na očkovanie, keďže to ochráni nielen dieťa, ale aj ich.
Jedlá, ktoré máme radi
Nový výskum, ktorý bol prezentovaný na medzinárodnej konferencii priniesol zaujímavé výsledky: muži a ženy uprednostňujú rôzne jedlá. Muži preferujú mäso, kým ženy majú tendenciu pochutnať si na ovocí a zelenine.
Výsledky boli nasledujúce:
• muži majú radšej mäso a hydinu, hlavne kačicu, teľacinu a šunku
• muži uprednostňujú morské dobroty ako napríklad ustrice a krevety
• ženy uprednostňujú ovocie a zeleninu, hlavne mrkvu, rajčiny, jahody, maliny, jablká a čučoriedky
• ženy majú radšej sušené ovocie, vlašské orechy a mandle • ženy takisto uprednostňovali vajcia a jogurt v porovnaní s mužmi
• výnimku tvorili muži, ktorí majú radšej špargľu, ružičkový kel
Autor: (č)
Foto: ZAT
IMIDŽ - magazín pre zdravie, krásu, štýl, módu a rodinu