Časopis IMIDŽ
Muži, ktorí spávajú v noci kratšie ako päť hodín, majú vyššie riziko, že sa stanú obéznymi a budú
mať vysoké hodnoty cukru v krvi, čo môže viesť až k cukrovke. Nedostatok spánku zvyšuje hodnoty hormónu v krvi, ktorý stimuluje apetít, a tým aj hlad. Preto by si muži mali dávať pozor na to, aby si v noci dostatočne dlho pospali. Na štúdiách sa zúčastnilo 21 693 mužov v rokoch 1999 až 2006. Lekári ich pozorovali a zistili, že tí, ktorí na začiatku výskumu neboli obézni a spali menej ako päť hodín v noci, mali až 1,36-násobne vyššiu pravdepodobnosť, že budú obéznejší na konci štúdie. Takisto cukor v krvi bol až s 1,27-násobnou pravdepodobnosťou vyšší ako u ostatných. Výskum u žien sa zatiaľ neuskutočnil.
Nevlastní otcovia
Už od čias Popolušky, až po moderné rozprávky, boli nevlastné matky považované za tie zlé a zákerné. Podľa najnovších výskumov je však aj pre nevlastných otcov problém prispôsobiť sa a prijať nové dieťa. Existuje vyššia pravdepodobnosť, že nevlastní otcovia sa s deťmi v puberte hádajú, hlavne, ak ide o chlapca. Celkovo chvália nevlastní otcovia deti omnoho menej ako biologickí. Keďže v rodinách s nevlastnými rodičmi je vyšší výskyt stresu, je tu aj vyšší počet rozvodov ako v bežných rodinách.
Pomoc pre fajčiarov
Muži, ktorí prijímajú vyššie dávky horčíka, majú nižšie riziko, že dostanú mozgový infarkt, ktorý sa vyskytuje, keď sa v mozgu zablokuje tok krvi. Zmeny v strave môžu pomôcť zabrániť tomuto ochoreniu. Na výskume sa zúčastnilo 26 556 mužov vo veku 60 až 69 rokov, ktorí fajčili. Tí, ktorí konzumovali aspoň 589 miligramov horčíka denne mali až o 15% nižšie riziko tohto ochorenia ako tí, ktorí konzumovali horčíka menej. Horčík sa dá prijímať aj v celozrnných výrobkoch. Či aj horčík prijímaný v tabletkách má takýto účinok, ešte nie je jasné a malo by sa to v blízkej budúcnosti zistiť.
Sója a plodnosť
Malá štúdia ukázala, že polovičná denná dávka sóje môže drasticky znížiť množstvo spermií u mužov. Na výskume sa zúčastnilo 100 párov, ktoré sa snažili o liečbu neplodnosti. Muži odovzdali vzorky semena a vyplnili dotazník o tom, čo konzumujú. Analýza ukázala, že muži, ktorí konzumovali denne polovičnú dávku sójových jedál, mali o 40% menej spermií ako muži, ktorí takéto potraviny nekonzumovali. Odborníci sa zhodli na tom, že sójové potraviny môžu zmenšovať množstvo spermií tak, že zasahujú do iných hormonálnych signálov, ktoré sú zodpovedné za tvorbu spermií v semenníkoch.
(č)
Foto: ZAT
IMIDŽ - magazín pre zdravie, krásu, štýl, módu a rodinu