Časopis IMIDŽ
Našu náladu i vitalitu ovplyvňuje výživa oveľa rýchlejšie ako stav našich kostí či srdca - tvrdí E. Somerová, americká dietologička. Ak na obed zjeme obed plný uhľohydrátov (veľa pečiva, makaróny, sladkosti), pocítime takmer okamžite ich „uspávajúco-upokojujúce“ pôsobenie. Aj špagety na večeru nám uľahčia zaspávanie. Ideálny lunch je podľa Somerovej chlebíček s morčacím mäsom alebo ovocie či biely jogurt a pohár zeleného čaju. Rovnako pôsobí porcia ryby, teľací steak, pečené kura a k tomu veľa zeleniny – bez akýchkoľvek prísad! Iba ľudia s nízkou hladinou serotonínu sa môžu bezstarostne objedať jedlami bohatými na škrob. Práca E. Somerovej neobjavuje neznáme kontinenty. Potvrdzuje iba to, čo nám dietológovia hovoria už roky a čo nechceme počúvať (výživové zložky pretrvávajú dlho). Sme stále unavení? Možno nám chýba železo – ponúka jedno z možných riešení E. Somerová. Odporúča vtedy jesť varenú fazuľu, chudé hovädzie mäso, špenát, tuniaka, jahody a piť rajčinovú šťavu. Tak či onak – neuškodíte si. Viete, že až 80 percent ľudí trpí nedostatkom železa? Preto treba jesť aj vitamín B6 , ktorý posilňuje nervový systém. Nachádza sa v obilných vločkách, hrubozrnnom pečive, banánoch, avokáde, zemiakoch pečených v šupke, fazuli a v tmavom mäse. Mali by sme pamätať na to, že dôležité sú všetky jedlá a niekoľko „zdravých zložiek“ vo výžive nemení automaticky zlú diétu na dobrú. Odporúča sa jesť dosýta marhule, pečené jablká so škoricou, maliny, jahody, broskyne; zo zeleniny brokolicu, mrkvu, cesnak, zeler s ananásom, sladkú papriku, zemiaky varené či pečené v šupke a pšeničné klíčky. Jesť by sme mali niekoľko menších porcií štyrikrát za deň. Nebojme sa múčnych jedál (nie z bielej múky!), treba piť veľa vody, to znamená 6 až 8 pohárov denne.
Taký obyčajný hrášok
Hrach bol dlho zeleninou, ktorá sa konzumovala iba v suchom stave v zime. Čerstvý zelený hrášok prvý raz ochutnali naši predkovia až v stredoveku. Je to zelenina bohatá na glycidy, fosfor, vitamín A, B1, B2 a C, prospieva teda chudokrvným, rekonvalescentom a unaveným osobám. Avšak pozor! Hrach (a to jednak v zelenom stave, ako aj suchý) nie je pravou pochúťkou pre osoby trpiace zápalom hrubého čreva. Je schopný vyvolať aj silný záchvat. Dôvodom je pomerne silná celulóza, ktorú obsahuje. Aj skutočnosť, že u neho veľmi rýchlo dochádza k fermentačným procesom.
Ovocie a zelenina chránia pred infarktom, ale pred rakovinou ani vitamíny nie sú všemocné
Strava bohatá na ovocie a zeleninu, najmä v surovom stave, nášmu organizmu určite prospieva. Avšak pred niektorými ochoreniami vás neochráni. Napríklad pred rakovinou. Takéto prekvapujúce zistenie vyplýva z rozsiahlej štúdie, v rámci ktorej americkí vedci z Bostonu sledovali viac ako stotisíc Američanov.
Výsledky štúdie boli zverejnené
v americkom časopise Journal of the National Cancer institute. Vedci
konštatovali, že denná konzumácia piatich alebo viacerých porcií ovocia
a zeleniny v dnešnej časovej perspektíve znižovala riziko ochorenia
srdca a krvného obehu. Srdce obzvlášť posilňuje listová zelenina
a šaláty. Výskum však došiel aj k prekvapujúcemu záveru. Pri
konzumácii ovocia a zeleniny nemožno preukázať všeobecnú ochranu proti
rakovine. Len v jednotlivých prípadoch dokázali bádania zistiť nejakú
súvislosť. Napríklad u mužov - fajčiarov, ktorí neužívali žiadne
vitamínové preparáty a konzumovali veľa brokolice, karfiolu, kapusty
a žeruchy, sa rakovina vyskytovala menej ako u tých, ktorí dávali
prednosť mäsu. Tieto druhy zeleniny u mužských účastníkov štúdie znižovali
obzvlášť výskyt rakoviny močového mechúra.
Zelený čaj je zdravý len s mierou
Už dlho je známe, že zelený čaj chráni pred chorobami srdca a krvného obehu, rakovinou a tiež pred zubným kazom. Ale nikde sa už nehovorí o tom, že jeho vysoká konzumácia škodí pečeni a obličkám. Dokázala to teraz jedna aktuálna štúdia Rutgersonovej univerzity v New Jersey. Vedci preto neodporúčajú piť viac než desať šálok zeleného čaju denne a tiež radia úplne sa vyhnúť doplnkovým prostriedkom výživy s vysokým obsahom zeleného čaju.
IMIDŽ - magazín pre zdravie, krásu, štýl, módu a rodinu