Časopis IMIDŽ
Veľká štúdia vyvrátila doterajšie poznatky o tom, že ak sa chce muž vyhnúť komplikáciám pri divertikulóze- výduti v orgánoch, mal by sa vyhýbať konzumácií popkornu, orechov a kukurice.
Tieto potraviny vraj vôbec nezvyšujú riziko ochorenia ani komplikácií s ním spojených. Divertikulóza je bežné ochorenie a až u jednej tretiny amerického obyvateľstva sa vyvinie do veku 60 rokov a u dvoch tretín do 85 rokov. Doposiaľ lekári odporúčali pacientom vyhýbať sa uvedeným potravinám, hoci existovalo len málo dôkazov pre takéto odporúčania. Odborníci zistili, že orechy, kukurica a popkorn nie sú spojené so zvýšeným rizikom divetikulózy a jej komplikácií. Muži, ktorí sa zúčastnili na výskume a mali najvyšší príjem orechov (aspoň dvakrát týždenne), mali o 20% nižšie riziko tohto ochorenia ako muži s najnižším príjmom orechov (menej ako raz do mesiaca). Muži s najvyšším príjmom popkornu mali až o 28% nižšie riziko divertikulózy ako muži s jeho najnižšou konzumáciou. Výsledky teda potvrdzujú, že konzumácia uvedených potravín nezvyšuje riziko divertikulózy a divertikulózneho krvácania, naopak môže mať ochranný účinok.
Ľadový čaj a muži
Ak máte radi ľadový čaj, určite ste si všimli,že jeho obľúbenosť a d o s t u p n o s ť rôznych príchutí sa zvyšuje. Avšak vedci zistili, že môže u mužov spôsobiť obličkové kamene. Ide hlavne o mužov vo veku približne 40 rokov. Obličkové kamene sú malé kryštály, ktoré sa tvoria v obličkách a „cestujú“ močovým ústrojenstvom do mechúra a spôsobujú extrémnu bolesť. Príznakom obličkových kameňov je nevoľnosť a dávenie, tlak na obličkách. To závisí od veľkosti a času, za aký zostáva kameň v tele a bráni toku moču. Obličkové kamene postihujú okolo 10% populácie a u mužov existuje až 4-násobne vyššie riziko ich vytvorenia ako u žien. Nedávna štúdia jednej univerzity v Chicagu potvrdila, že najdôležitejšia látka, ktorá sa podieľa na tvorbe týchto kameňov, sa nachádza v ľadovom čaji. Vedci sa vyjadrili, že ľadový čaj je nevhodný nápoj pre ľudí s vysokým rizikom tvorby obličkového kameňa. Najlepším nápojom je voda. Pre zlepšenie chuti je dobré pridať plátok citróna. Citrón je veľmi bohatý na citráty, ktoré zabraňujú tvorbe obličkových kameňov u ľudí, náchylných na toto ochorenie.
Liečba mužov hormónmi
Testosteronová náhradná liečba mužov môže znížiť ich riziko ochorenia srdca, cukrovky, úmrtia, avšak dlhodobý efekt takejto liečby doposiaľ nie je známy. S týmito výsledkami prišla jedna z posledných štúdií. Cieľom testosteronovej liečby je udržať hladiny v normálnom rozsahu. Nízke hladiny testosterónu sú vo vyššom veku bežné a objavujú sa až u okolo 18% mužov vo veku 70 rokov. Je to spojené s metabolickým syndrómom- skupinou rizikových faktorov, akými sú napríklad abnormálny cholesterol, vysoký krvný tlak, ktorý zvyšuje riziko ochorenia srdca, mŕtvica a cukrovka typu 2 a takisto aj ďalšie ochorenia. V prvej štúdii lekári skúmali 95 mužov vo veku 34 až 69 rokov s nízkou hladinou testosterónu. Všetci mali metabolický syndróm. Ľudia s touto diagnózou trpia tromi z piatich rizikových faktorov: veľký obvod pása, nízky „dobrý“ cholesterol, vysoká hladina triglyceridov, zvýšený krvný tlak a zvýšený krvný cukor. Každé tri mesiace si pacienti merali cholesterol, obvod pása a iné parametre. Testosteronovú injekciu takisto dostali každé tri mesiace. Odborníci pozorovali postupné zlepšenie parametrov metabolického syndrómu. Muži nemali za úlohu špeciálne sa stravovať alebo cvičiť. Testosterón znížil celkový cholesterol, „zlý“ cholesterol, triglyceridy a zlepšil „dobrý“ cholesterol. Muži sa zbavili vypuklých brúch. Takisto sa po 12 mesiacoch znížila ich veľkosť nohavíc o 2 až 3 veľkosti. Hormónová terapia u žien je väčšinou spájaná so zvýšeným rizikom ochorenia srdca a inými problémami. U žien a mužov sú teda zásadné rozdiely. Nízke hladiny testosterónu sú spájané so zvýšeným rizikom úmrtia no zatiaľ nepoznáme vedľajšie účinky dlhodobého užívania testosterónu. Bezpečnostné štúdie sa ešte len musia uskutočniť. Testosterón v nadmerných dávkach môže zvýšiť krvný tlak a ovplyvniť funkciu obličiek.
Autor: (č)
Foto: ZAT
IMIDŽ - magazín pre zdravie, krásu, štýl, módu a rodinu