MAGAZÍN PRE ZDRAVIE - KRÁSA - ŠTÝL - MÓDA A RODINA

IMIDŽ logo Časopis IMIDŽ

[Psychosomatické príčiny ochorení: Anémia....]
Psychosomatické príčiny ochorení: Anémia....
celý článok
[DETI, ZOZNÁMTE SA, TO JE VÁŠ NOVÝ OTECKO]
DETI, ZOZNÁMTE SA, TO JE VÁŠ NOVÝ OTECKO
celý článok
[Apríl v lunárnom kalendári a krása]
Apríl v lunárnom kalendári a krása
celý článok
Dnes je sobota 19. 05. 2012 | Meniny má Gertrúda

Prírodné vitamínové pilulky - orechy

28. November 2006, Október 2006, rubrika: Výživa - Zdravie - Medicína

Najznámejšie u nás dostupné druhy orechov sú: vlašské orechy, mandle, lieskové orechy, kešu orechy, arašidy a pistácie.

Orechy a semená sú často zabúdanou zložkou potravy. Odporúča sa aj v tej najprísnejšej redukčnej diéte nechať si „miesto“ aspoň na jednu dve lyžice orechov, alebo semien. Sú to takpovediac koncentrované prírodné „vitamínové pilulky“, obsahujúce množstvo zdraviu prospešných látok. Obsahujú mnoho užitočných, pre zdravie nevyhnutných, látok. Žiaľ, majú veľa energie, preto je potrebné opatrne dávkovať ich množstvo, ale netreba sa im vyhýbať.

Je známe, že orechy sú mastné. Preto sa ich mnoho ľudí obáva. To vôbec netreba. Sto gramov vlašských orechov síce obsahuje asi 2700 kJ a môžu za to najmä tuky (tvoria asi 60 percent), ale objavy z posledných rokov posúvajú orechy do kategórie potravín, ktoré by sme mali rozhodne konzumovať každý deň. Ich tukov sa netreba báť, pretože sú to tie najlepšie tuky, aké sa v prírode vyskytujú a ich vplyv na zdravie je rovnako priaznivý ako vplyv olív a olivového oleja. Orechy obsahujú nielen kvalitné tuky, ale tiež  vlákninu, veľa vitamínu E, draslík, horčík a arginín (aminokyselina, z ktorej vzniká látka s priaznivým účinkom na cievy). Pravidelná konzumácia orechov znižuje hladinu celkového i „zlého“ LDL cholesterolu, triglyceridov, mierne zvyšuje hladinu „dobrého“ HDL cholesterolu a poskytuje silnú antioxidačnú ochranu. 

Posledné štúdie dávajú do súvislosti konzumáciu orechov a riziko vzniku Alzheimerovej choroby a infarktu. Dve štúdie zverejnené v Journal of the American Medical Association informujú, že vitamín E a iné antioxidanty v orechoch, zelenej listovej zelenine a ďalších potravinách (nie doplnkoch výživy) môžu znížiť riziko vzniku Alzheimerovej choroby. Dobrým riešením sú najmä mandle, ktoré obsahujú viac alfatocopherol vitamínu E, teda tú formu, ktorú telo dokáže absorbovať a využiť lepšie, ako iné potraviny.

DOMINIKA BENKOVÁ

Prírodné vitamínové pilulky - orechy


Časopis IMIDŽ

IMIDŽ - magazín pre zdravie, krásu, štýl, módu a rodinu

  • Vychádza 1. v mesiaci.
  • Vydáva: Ing. Daša Balogová - KAPA DAB, Prešov.
  • Šéfredaktor: Ing. Michal Balog, CSc.



Spriatelené odkazy



IMIDŽ - magazín pre zdravie, krásu, štýl, módu a rodinu | Vychádza 1. v mesiaci | Vydáva: KAPA DAB, Ing. DAŠA BALOGOVÁ, Prešov.
© Časopis IMIDŽ | wedesign - bart.sk